Description
Problem starzenia się społeczeństw nabiera coraz większego znaczenia dla nich samych i gospodarki, dlatego rządy państw, a także inne organizacje podejmują działania mające na celu zapobieganie negatywnym skutkom tego zjawiska. Przyczyny są dość złożone i mają podłoże zarówno społeczne, ekonomiczne, jak i obyczajowe. Trend senioralizacji społeczeństwa, który już dawno został zauważony przez marketing, sprzedaż i reklamę, w zarządzaniu wiedzą jest wciąż zjawiskiem wymagającym szczegółowego badania. Celem książki jest sprawdzenie, czy i jak ważnym elementem jest wykorzystanie potencjału wiedzy u pracowników 50+; określenie czynników kształtujących potrzeby tworzenia systemów sukcesji wiedzy z uwzględnieniem specyfiki danej gałęzi gospodarki; zidentyfikowanie czynników ograniczających lub uniemożliwiających wprowadzanie efektywnych systemów; porównanie stanu deklarowanego przez respondentów ze stanem rzeczywistym w obszarze zarządzania wiedzą osób 50+. Celem praktycznym opracowania jest stworzenie optymalnego modelu zarządzania wiedzą w organizacji, który jest zgodny z prawodawstwem międzynarodowym, unijnym i polskim, opartym na najnowszych trendach w zarządzaniu oraz spójnym z wynikami otrzymanych badań. Część teoretyczna pracy została poświęcona przeglądowi metod zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia zarządzania wiedzą w organizacjach. Część badawcza została napisana na podstawie analizy badań ankietowych 560 respondentów przeprowadzonych w 16 organizacjach o charakterze produkcyjnym, usługowym oraz w administracji. Opracowanie zawiera cztery rozdziały łączące w sobie cechy opisowe i empiryczne. Pierwszy rozdział prezentuje przegląd doktryn kierowania ludźmi w kontekście zarządzania wiedzą w organizacji. W drugim rozdziale przedstawiono współzależny system prawny, zaczynając od dokumentów opracowanych przez Organizację Narodów Zjednoczonych, OECD, Unię Europejską oraz Polskę. Rozdział trzeci opisuje grupę badawczą oraz badanie pilotażowe. W czwartym rozdziale opisano model pozwalający na efektywne przejmowanie wiedzy z uwzględnieniem specyfiki osób 50+, jego założenia oraz zastosowanie. Opracowanie zawiera też opis zarządzania zdalnego w czasach COVID. Spis treści: Przedmowa Wstęp Podziękowania ROZDZIAŁ 1 Nowe trendy w warunkach zarządzania jako odpowiedź na zmiany demograficzne na rynku pracy 1.1. Początki idei zarządzania wiedzą w organizacjach 1.2. Współczesne zarządzanie wiedzą 1.3. Techniki uczenia grupowego w procesach zarządzania wiedzą 1.4. Zarządzanie 3.0 – rozwój kompetencji w organizacji 1.5. Zarządzanie zdalne zespołami rozproszonymi – wirtualnymi 1.6. Praca w warunkach wymuszonej izolacji COVID-19 1.7. Charakterystyka zarządzania w zmianach demograficznych ROZDZIAŁ 2 Uwarunkowania prawne i instytucjonalne wobec osób 50+ 2.1. Rozwiązania prawne międzynarodowe 2.2. Rozwiązania prawne Unii Europejskiej dotyczące osób 50+ 2.3. Prawo polskie w obszarze wspierania osób 50+ 2.4. Zmiany prawne w czasie pandemii COVID-19 (marzec−wrzesień 2020) i ich wpływ na pracowników 50+ ROZDZIAŁ 3 Zarządzanie wiedzą w organizacjach z uwzględnieniem potencjału osób 50+. Analiza wyników badań 3.1. Cele i założenia przeprowadzonego badania 3.2. Charakterystyka organizacji biorących udział w badaniu 3.3. Przekazywanie wiedzy w organizacji przez osoby 50+ 3.4. Kierownicy i ich wsparcie w dzieleniu się wiedzą 3.5. Opis próby badawczej 3.6. Wnioski i rekomendacje do wprowadzenia zarządzania wiedzą uwzględniającego specyfikę osób 50+ ROZDZIAŁ 4 Opis modelu 4.1. Koncepcje uczenia się i nauczania − wprowadzenie do holistycznego modelu zarządzania wiedzą w organizacjach osób 50+ 4.2. Podstawowe zasady modelu 4.3. Założenia modelu 4.4. Holistyczny model przejmowania wiedzy od osób 50+ w organizacji 4.5. Podsumowanie Zakończenie Bibliografia Spis tabel, rysunków i wykresów
podbitka grafit, siatka elewacyjna cena, klej do regipsów, włącznik kołyskowy, antracyt drzwi zewnętrzne, maty na podłogę, latarenka do ogrodu, zaprawa samopoziomująca, wymiennik płytowy schemat podłączenia, fotel kokon mały, farba do garazu na beton, stopa pod taras
yyyyy